Klasinus van Tongeren

1912-1941

Tongeren.JPG

Oorlogsslachtoffer

Is 29 jaar geworden

Geboren op 02-12-1912 in Kesteren 

Overleden op 02-12-1941 in Vanse, provincie Farsund 



Militair onderdeel

Onderscheiding
BL, DFM

Afbeeldingen

0
0
0

Bijdragen

De volgende bijdragen zijn door bezoekers toegevoegd:

Een kijkje in het leven van Klasinus van Tongeren

Klasinus (Klaas) van Tongeren werd op 2 december 1912 geboren in het Betuws dorp Kesteren. Hij was het vijfde kind in een gezin dat uiteindelijk zeven kinderen zou tellen. Klaas is de zoon van Peter van Tongeren ( 01/11/1875 - 13/12/1956) en... Lees meer
Klasinus (Klaas) van Tongeren werd op 2 december 1912 geboren in het Betuws dorp Kesteren. Hij was het vijfde kind in een gezin dat uiteindelijk zeven kinderen zou tellen. Klaas is de zoon van Peter van Tongeren ( 01/11/1875 - 13/12/1956) en Francina Maria Welvaart (25/03/1878 - 16/11/1944). Bijgevoegde foto geeft de familie van Tongeren weer in hun tuin te Kesteren.Klaas was als beroepsmilitair werkzaam in de rang van Sergeant Telegrafist en maakte onderdeel uit van het 320ste squadron. Dit squadron stond bekend als het 'Dutch Squadron' en was onderdeel van de Britse Royal Air Force (RAF). Het squadron werd opgericht in 1940 in Pembroke Dock in het Welshe graafschap Pembrokeshire (Groot Brittannië).Het motto van dit squadron luidde "We Are Guided By The Mind Of Liberty".Na de Tweede Wereldoorlog, in 1945, werd het 320ste squadron onderdeel van de Nederlandse Marineluchtvaartdienst.In de nacht van 15 op 16 oktober 1940 was Klaas, als telegrafist, één van de bemanningsleden van een Fokker T VIII van het 320ste squadron welke een clandestiene operatie uitvoerde op het Tjeukemeer. Het vliegtuig werd bestuurd door Heye Schaper en een ander bemanningslid was genaamd Willem Ritte. Het vliegtuig was vanuit het Britse Felixtowe vertrokken met als doel het oppikken van 4 (of 6) Nederlanders in Friesland. Een eerdere poging om de Nederlanders op te halen was reeds gewaagd in de nacht van 14 op 15 oktober. Deze operatie, die door dichte mist moest worden afgebroken was echter wel door de Duitse bezetter opgemerkt. Op 15 oktober werden de Nederlanders die opgehaald zouden worden gevangen genomen door de Duitsers en werd een hinderlaag gelegd voor het geval Schaper en bemanning een nieuwe poging zouden ondernemen. Deze nieuwe poging kwam de volgende nacht, toen Schaper op het Tjeukemeer landde en een daar gelegen boot benaderde. De boot echter was als hinderlaag in het midden van het meer gelegd en vanaf de boot werd het vuur geopend richting het vliegtuig van Schaper, Ritte en van Tongeren. Ook rondom het meer hadden zich verschillende Duitsers verdekt opgesteld teneinde het vliegtuig en haar bemanning te overmeesteren. Na de start van de beschieting door de Duitsers ging Klaas van Tongeren in de tegenaanval met het machinegeweer wat aanwezig was in het vliegtuig. Het zoeklicht van de Duitsers bescheen het vliegtuig en de bemanning werd nu gericht onder vuur genomen. Omdat de Duitse overmacht te groot leek trok Schaper zigzaggend over het meer op. Het vliegtuig wist te ontsnappen en keerde zonder operationeel resultaat terug naar Groot Brittannië. De schade aan het vliegtuig bedroeg 40 kogelgaten en twee bemanningsleden (het is niet bekend of Klaas er hier één van was) raakte bij de operatie lichtgewond. De Duitsers verloren bij het incident 10 soldaten. Over deze operatie op het Tjeukemeer van Klaas van Tongeren en zijn collega’s is een uitgebreid verslag te lezen in het boek ‘Englandspiel’ van auteur Jelte Rep uit 1977. In dit boek wordt Klaas van Tongeren meermaals bij naam genoemd.2 december 1941 was de dag dat Klaas van Tongeren 29 jaar oud werd. Die dag voerde hij met een aantal andere bemanningsleden een operationele konvooivlucht uit langs de kust van Noorwegen. Tijdens deze vlucht heeft zich door onbekende oorzaak een ramp voltrokken waarbij het vliegtuig, de Hudson V 9036 “Makassar”, tegen de wand van een Noors fjord is gevlogen en is neergestort. Het verongelukte vliegtuig is gevonden nabij Lister (Listafyr) in de Noorse provincie Farsund. Bij deze ramp kwamen vier bemanningsleden om het leven, waaronder Klaas van Tongeren. De stoffelijke resten werden door de Duitsers geborgen en bij de naburige plaats Vanse begraven. Toen de Tweede Wereldoorlog ten einde was is Klaas herbegraven op het Nederlands Ereveld te Oslo.Klaas van Tongeren is onderscheiden met de Bronzen Leeuw. Een Nederlandse dapperheidsonderscheiding die is bedoeld voor militairen die voor de Nederlandse Staat strijd geleverd hebben en daarbij bijzonder moedige en beleidvolle daden bedreven hebben.Klaas van Tongeren is tevens in Groot Brittannië onderscheiden met het Distinguished Flying Medal. Een Engelse onderscheiding voor daden die getuigen van moed en doorzettingsvermogen tijdens gevechtsvluchten. (Engels: "an act or acts of valour, courage or devotion to duty whilst flying in active operations against the enemy"). Sluiten
Bron: Gedenkrol Koninklijke Marine, Englandspiel (J. Rep, 1977) en familie overlevering. Foto: Familiearchief

Geplaatst door Tim van Tongeren op 03 mei 2016

9ff84d3d7827db43dbf2905ec5ac4b37 v1

Voeg zelf een monument toe

Log in om een monument toe te voegen

Voeg zelf een bijdrage toe

Log in om een bijdrage toe te voegen

Nederlands Ereveld Oslo


Vak/rij/nummer 16
FA1CCC11-8938-4379-BC11-BC9D61C5E918.jpeg

Monument

Naam:
Soesterberg, 'Gedenkteken Luchtvarenden'

Plaats:
Soest

Soesterberg, 'Gedenkteken Luchtvarenden'

Nationaal archief

Bekijk
Menu